Selasa, 21 Oktober 2008

PELANTIKKAN PEMIMPIN

Selepas kewafatan Rasulullah, maka terjadinyalah perkara yang sebelum ini tidak berlaku. Isu yang amat besar sehingga isu ini telah di perkotak katikkan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab. Isu pemilihan khalifah iaitu pengganti Rasulullah sebagai seorang ketua negara. Siapakah layak dipilih? Maka setelah berlakunya proses pemilihan maka saidina Abu Bakar dipilih sebagai Khalifah pertama menggantikkan Rasulullah s.a.w.

Beberapa cara pemilihan kahalifah yang telah dilakukan zaman para sahabat ialah :

v Cara Perundingan Beramai-ramai. Cara ini berlansung ketika pemilihan khalifah pertama iaitu khalifah Abu Bakar. Yang mana puak aus dan khazraj berkumpul dan berunding beramai-ramai dalam memilih bakal pengganti Rasulullah.

v Mengusulkan seseorang. Ini berlaku pada zaman Abu Bakar. Abu bakar telah mengusulkan saidina Umar sebagai penggantinya sebagai ketua negara.

v Mengusulkan Sekumpulan Calon. Uthman Bin Affan dilantik melalui "syura" di mana Uthman adalah salah seorang dari anggota majlis perlantikan khalifah. Umar telah mencalonkan 6 orang sahabat yang layak dipilih sebagai khalifah. 6 orang yang dimaksudkan ialah Uthman Bin Affan, Ali Bin Abu Talib, Abdul Rahman Bin Auf, Talhah Bin Ubaidullah, Zubair al-Awwam dan Saad Bin Abi Waqqas.

v Diusulkan oleh Sekelompok Masyarakat. Ali Bin Abu Talib dilantik secara paksa oleh golongan pemberontak yang tidak berpuas hati dengan pemerintah Uthman. Ali terpaksa menerima jawatan tersebut memandangkan suasana huru-hara ketika itu.

wa Allahu wa a'lam

4 ulasan:

Unknown berkata...

masih banyak lagi yang perlu diulas. apepun satu perkara yang baik.

Muslimah Sejati berkata...

assalamualaikum...
perlntikn khlifah zaman Rasulullah ni sdh byk sy bc..ini mgkin blh dijdikn sbgai maklumat tmbhn..ape2 pun thanks byk2 krna menyiarkan artikel ini yang mmbntu n mmberi sedikit ilmu pengthuan yang sye blh praktikkan pd masa akn dtg...wallahualam...

Unknown berkata...

masyaAllah.. ini artikel yg baik... apa2 pun teruskan usaha..... maybe leh kaitkan dgn politik semasa....

baiti berkata...

sunnah Rasulullah dan para sahabat merupakan contoh terbaik untuk kita ikuti. pokok yang teguh memerlukan akar yg kukuh. jika asas kepimpinan diamalkan dari mula, insyaAllah segala hal mendapat keredhaan ilahi. (^_^)

Photobucket

ya taibah

MY ART N DESIGN

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket