Rabu, 21 Mac 2012

keputusan spm

hari nie keputusan spm keluar. teringat saat2 ku mengambil result spm dulu..begini cerita sebelum semasa dan hari ini

masa form 5 sy ambil 11 subjek. ambil sains tulin dan peng islam. oleh kerana niat hati sebenarnya nak ambik sains tulin jer..tp kena plak ambik kelas yg baru diwujudkan kelas sains peng islam. maka ambiklah..masa form 4 aktiv sangat sampai byk x masuk kelas..maka masa form 5 telah menamatkan zaman aktiv tuh walaupun awal2 thn aktiv sket la..

sedar akan ketinggalan dlm pelajaran masa form 4 tuh..maka hari2 study sampai lewat mlm..maklumla asrama kan kena tutup lampu awal..so kenala study kat bilik study sampai 1/2 pagi baru balik bilik....mmg study giler2 la tp fokus study hanya pada subjek sains.sbb target nak sambung sains. nak ambik bio-nuklear kat ukm. itulah hajat hati.

maka berlalulah sudah peperiksaan spm..tibalah masanya keputusan keluar.. bila tgk keputusan..terus terduduk..

balik rumah muhasabah diri balik..apa yg jadi sebenarnya..lama jugak sy berfikir..sy mendapati mungkin sebab2nya.. sy agak nakal di asrama..dan juga mungkin doa seorg ibu nakkan ada anaknya jadi ustazah. result spm bagi subjek2 saians amat mengecewakan sy..hanya subjek agama yg sy x berikan tumpuan yg ok.

maka sy memilih untuk masuk form 6 tp x mau bidang agama..sy nak bidang sastra. xnak aply SMKA untuk mengelak blajar bidang agama.. bila abg suruh aply SMKA sy x nak. tp tetiba ada surat tawaran dari SMKA yang sampai. nak atau tidak.. kena jugak pergi dan sambung blaja peng islam.

samapi result stpm..alhamdulillah 5p. kemudian untuk aply upu sy letak pilihan untuk peng islam nie bawah2. awal2 mintak cos lain. punyalah nak lari dari blaja agama terutama bahasa arab tuh. last2 yg dpt peng islam jugak.

masuk di ukm ambik bidang dakwah. masa di ukm... sy terfikir sendiri.. dari sekolah sy cuba lari dari blaja peng islam sbb ada bahasa arab. sy mmg x pandai bahasa arab. walaupun sy beli mcm2 buku untuk blaja.tp... bila teringatkan..mungkin aku di sini kerana doa seorg ibu. yang mahukan anaknya menjadi ustazah.walaupun semua anaknya sek agama, tp x de yg ambik khusus bidang agama..hanya sampai tahap sekolah jer.

berfikir dan berfikir.. ya... sesungguhnya aku mmg x pandai bahasa arab. tp Allah menghendaki aku mendalami IlmuNya.walaubagaimana pun aku cuba lari, Allah mendekatkan aku dengan ilmuNya. Allahu Rabbi...sunggu semua itu ada hikmahnya yang kita tidak tahu

mungkin sesuatu yg kita benci itu adalah jalan yg betul untuk kita. itulah yg terjadi pada diri ini yg suatu ketika dulu sering berusaha tidak mengambil bidang peng islam. hakikatnya hari ini, alhamdulillah segulung ijazah sarjana muda peng islam telah ku miliki. dan alhamdulillah dengan izin ALlah kini daku sedang menyambung di peringkat master dlm bidang yg aku cuba lari dahulu..sarjana peng islam. moga segalanya dipermudahkan Allah.

beberapa kesimpulan yg dapat ku berikan kepada adik2 mahupun sahabat2 lain:
-mungkin kita membenci/tidak inginkan sesuatu itu, tp Allah lebih tahu apa yg terbaik buat kita. 1000 kali pun kita mencuba untuk menjauh..tp Allah akan mendekatkannya jika itu kemahuanNya.
-Doa seorg itu sangat makbul. nak kata sy pandai blaja mmg x pandai...tp sy usaha dan yg paling penting doa mak sy. setiap kali exam mak mesti wat solat hajat..puasa sunat untuk anaknya. mungkin itulah menyebabkan sy lulus exam.
-zaman remaja mmg suka memberontak..mencuba benda baru walaupun x tahu akibat. x kena x tahu kan..dah kena baru tau. ada perkara yg kita perlu biarkan mereka rasa sendiri akibatnya..ada perkara yg perlu dinasihati dan ditegah agar mereka x merasai akibatnya.apa2 pun nasihatilah mereka, bimbing mereka.

Isnin, 16 Januari 2012

satu perjuangan

bismillahirrahmanirrahim...
dengan nama Allah yg maha pemurah lagi maha penyayang...
dijadikan manusia ke muka bumi tidak lain dan tidak bukan hanyalah sbg khalifah pentadbir bumi menyembah Allah yg Esa.

sambil2 jaga baby dlm pantang nie..almaklumlah baby asyik tido jer... byk masa terluang kan..nak wat itu x leh wat ini x leh..so dari dok saje tuh kan..kadang2 termenung bermuhasabah diri...dulu sblm menjadi seorg ibu..sukar mengerti perasaan seorg ibu..tp skrg baru mengerti knp seorg ibu sgt2 menyangi seorg anaknya. walau siapa pun anak itu.Walaupun sipembuang bayi..sy yakin jauh disudut hatinya mesti ade punyalah walaupun x byk..mesti ade sikit pun jadilah rasa syg terhadap anak tuh..tp disebabkan rasa malu mengatasi kasih syg..tuh la jadinya...

mmg patutlah syurga itu dibawah telapak kaki ibu. mcm aku nie...dipaksa bersalin..Allahurabbi...sakit nak bersalin tuh lagi skit dari bersalin.. mcm org lain sakitnya sikit2 dah terasa 2 or seminggu sblm bersalin.. aku nie x rasa nak bersalin lansung.. rasa spt semua sakit2 sblm bersalin tuh di tapau sekali sakitnya dlm masa beberapa jam sblm baby kuar.. ckp ngan suami.. dulu penah dgr istilah org kata sakit sampai terkencing2. ini sakitnya bkn takat kencing, berak, muntah, hanya yg mengalami shj yg mengetahui.. sampaikan ade india katil sebelah tuh..suami dia tgk isteri dia sakit sampai kata x mo anak lagi dah..tp mak dia kata...ala..nanti ada lagi anak tuh... :) berbaloi la Allah meletakkan seorg ibu itu tinggi darjatnya. 3 kali syg ibu baru sekali syg bapa.kerna perjuangan seorang ibu itu tidak terhingga....

perjuangan seorg ibu akan berterusan dlm memberikan susu kepada anaknya...walaupun maha ngantoknya..bgun jugak bg susu kat anak...perjuangan demi perjuangan seorg ibu..pengorbanan demi pengorbanan...hanya kerna anaknya.

wahai anak...
hargailah ibu anda...kerna dialah satu2nya ibu anda..tiada pengganti..dia telah byk berjuang dan berkorban untuk anda. mungkin anda rimas ramai yg menyatakan demikian kerana anda blm merasai menjadi seorg ibu/bapa.. bila tiba masanya..anda akan mengetahuinya..dan jika ibu dan bapa anda telah pergi ketika anda baru merasainya..alangkah ruginya.. sygilah mereka..hargailah mereka..taatilah mereka dan paling peenting.. DOAkanlah mereka. DOA anda lebih berharga dari DUIT anda. jgn biarkan PENANTIAN mereka berlanjutan dengan PERHATIAN anda untuk mereka... semuanya blm terlambat sementara mereka masih ada..buat yg telah tiada.. DOA anda amat berharga buat mereka.

Rabu, 11 Januari 2012

pelapang hati umi dan walid

assalamualaikum... setelah sekian lama menyepi... nak update info pasal diri ini sket..hehehehe.. alhamdulillah pada 9/12/2011 jam 1.50pg saya selamat melahirkan seorang khalifah di muka bumi ini dan diberikan nama kee nurhazwani insyirah binti kee md sizar ramdan. semoga rezeki dari Allah ini merupakan hazwani, sebaik2 pemberian... dan menjadi pelapang hati buat walid dan uminya serta seluruh alam ini. semoga anak umi ini menjadi khalifah yg berjaya di dunia dan akhirat.. amin...
~setiap rezeki yang datang bukan sahaja satu kemudahan malah ianya juga satu ujian dari Allah. semoga kami dapat mendidik khalifah ini..amin~

p/s: nak tgk gambar leh tgk kat facebook yer... :)

Isnin, 10 Oktober 2011

honeymoon?

alhamdulillah cuti sekolah xlama lagi...ha..ramai la kan wat kenduri kawen.. alhamdulillah la..dgr2 kawan2 pun ramai yg nak kawen dah..bgusla join our club...hehehe.. semoga semuanya sentiasa berada dibawah lembayung rahmat Allah...

bila sebut pasal nikah kawen..ha..mesti yg nak kawen pikir2 pasal tempat honeymoon kan.. ade jugak org tanya " linda dulu pas kawen honeymoon kat mana?" aku senyum.. sambil jawab "berada di samping suami sy adalah honeymoon bagi sy... hari2 sy honeymoon :)" senyap jer si penanya...

itulah jawapan bagi sy.. berada di samping suami tidak kira dimana dan bila adalah waktu yang paling bermakna..lebih dari honeymoon.. bahkan menjamin kebahagian buat kami. xkesah pun kena teman suami kat tempat keje balik lewat mlm..penat..yg penting sentiasa ada bersama sy.

org sibuk pi honeymoon pas kawen..spt 1 kewajipan sekarang nie..sehingga terpaksa keluarkan belanja yg besar semata nak pi honeymoon. rasanya x yahla..ikut kemampuan.. lagipun honeymoon tuh tidak menjaminkan kebahagian pun.. org dulu2 x de pun pi honeymoon... sampai ke cucu cicit jugak bahagia mereka kan.. tp kalo pas kawen nak pi jalan2 nak berhoneymoon pun x salah jugak..cuma jgnlah menganggap spt ianya satu kewajipan. sehingga terpaksa mengeluarkan belanja yg besar... mcm sy kata tadi..bg sy... berada di samping suami adalah honeymoon bg saya..hari2 honeymoon... :)

itu bagi sy..memasing ada pandangan memasing kan.. jgn berlebih2an udah ler yer...

:)

Isnin, 3 Oktober 2011

:)

ttadi ade saudara baru dtg sini....mintak kad islam dia. sebab dia nak kawen...

syok aku tgk muka dia..happy jer..sejuk mata..x macam mula2 dia masuk islam arituh..nie lebih hensem lagi (tp hensem lagi hubby ku) hehehehe...

dia kata dia nak kawen..wah...berseri2 tgk muka dia...aku yg tgk pun rasa seronok..tambah dgn dia pakai baju melayu..rambut panjang rebonding...sampai dia dah balik pun aku masih tersenyum teringat keramahan dan berserinya muka dia..

tp ada sedikit kekecewaan jugak di hatiku melihat org yg bakal menjadi isterinya.. memakai skirt paras lutut...tidak bertudung...walaupun Islam.. jauh di lubuk hatiku aku berdoa semoga dia dpt membentuk isterinya ini. risau jugak dia saudara baru..byk menda yg dia x tahu..kalau tanya isteri..isteri pun xtahu..susah jugak..tp kalo x tahu bertanya pada yg arif x pe la.. jgn buat fahaman sendiri dah la..org tuh masuk islam kerana petunjuk Allah yg lurus harap tidak dibengkokkan oleh orang islam sendiri....

aku hanya berdoa semoga mereka terus berada di jalan yg lurus dan dpt membentuk isterinya menjadi solehah..sbb tgk kepada kejujuran dia pada islam.. Allahu rabbi...mmg aku tabik...

semoga urusan mereka dipermudahkan...amin.... :)

Terjemahan Ayat-Ayat Al-Quran

ya taibah

MY ART N DESIGN

Photobucket