Selasa, 5 Ogos 2008

ISLAM

VATICAN CITY (Reuters) - Islam has overtaken Roman Catholicism as the biggest single religious denomination in the world, the Vatican said on Sunday.
Monsignor Vittorio Formenti, who compiled the Vatican's newly-released 2008 yearbook of statistics, said Muslims made up 19.2 percent of the world's population and Catholics 17.4 percent.
"For the first time in history we are no longer at the top: the Muslims have overtaken us," Formenti told Vatican newspaper L'Osservatore Romano in an interview, saying the data referred to 2006.
He said that if all Christian groups were considered, including Orthodox churches, Anglicans and Protestants, then Christians made up 33 percent of the world's population -- or about 2 billion people.
The Vatican recently put the number of Catholics in the world at 1.13 billion people. It did not provide a figure for Muslims, generally estimated at around 1.3 billion.
Formenti said that while the number of Catholics as a proportion of the world's population was fairly stable, the percentage of Muslims was growing because of higher birth rates.
He said the data on Muslim populations had been compiled by individual countries and then released by the United Nations, adding the Vatican could only vouch for its own statistics.
(Reporting by Silvia Aloisi; editing by Andrew Roche)


http://uk.reuters.com/article/topNews/idUKL3068682420080330


mungkin kita sudah menang dari segi quantiti...tp kita belum menang dari segi quatili. ramai mana umat Islam yang mengamalkan Islam. usah kita mengambil perkara yang lain-lain..tentang solat sahaja. berapa ramai umat Islam yang tidak solat 5 waktu. solat yang 5 waktu ini pun ramai yang tidak melakukannya..cuba bayangkan jika 50 waktu seperti mula-mula disyariatkan solat dengan 50 waktu. bukankah Allah maha penyayang kepada hambanya. tetapi sejauhmanakah hambaNya menyayangiNya??

TERIMALAH DAKU

YA ALLAH,
BILA AKU BERSAMA MU..
BERTAPA TENANG HATIKU YA ALLAH...
AKU LUPA NIKMAT DUNIA..
HANYA NIKMAT MU YANG KU DAMBA...

YA ALLAH...
KADANGKALA BILA DOAKU TIDAK ENGKAU MAKBULKAN..
AKU MUHASABAH DIRIKU..
KERANA AKU TAHU..ENGKAU AMAT MERINDUAI DOAKU PADAMU

YA ALLAH,
TATKALA JIBRIL MENYARANKAN KEPADAMU
UNTUK MENGABULKAN DOA HAMBA-HAMBAMU
ENGKAU MEMBIARKAN SAHAJA HAMBA-HAMBAMU MERINTIH DAN MERAYU PADAMU
TANPA ENGKAU MAKBULKAN..
KERANA ENGKAU AMAT MERINDUI DOA HAMBA-HAMBA MU
ENGKAU MERINDUI SUARA-SUARA YANG MERAYU PADAMU
MENGHAMBAKAN DIRI KEPADA MU

YA ALLAH..
BERTAPA SAYU HATIKU TATKALA MENGETAHUI
BERTAPA ENGKAU AMAT MERINDUI HAMBA-HAMBAMU
SEDANGKAN RAMAI HAMBA-HAMBAMU YANG LANSUNG TIDAK MENGINGATIMU

YA ALLAH
TERIMALAH DAKU SEBANGAI HAMBAMU YANG BERIMAN
BIMBINGLAH DAKU KE JALAN KEBENARAN
BAWALAH DAKU KE JALAN JIHAD
SEMOGA AKU DAN SELURUH UMAT ISLAM SENTIASA DIBAWAH LEMBAYUNG RAHMAT MU YA ALLAH

ISTAJIB DOA ANA YA ALLAH..AMIN..YA RABBAL ALAMIN

SIRAH - PUTERA PUTERI NABI, SALING CEMBURU ANTARA ISTERI2 NABI DAN PERJALANAN RUMAHTANGGA NABI

PUTERA PUTERI RASULULLAH


Ibnu Abbas berkata, ” Anak pertama Rasulullah yang dilahirkan di Mekkah sebelum beliau diangkat menjadi Nabi adalah Qasim. Dengan nama tersebut, baginda digelak Abu Qasim. Kemudian lahirlah Zainab, Ruqayyah, Ummi Kalsum dan Fatimah. Sedangkan putera yang dilahirkan setelah beliau diangkat menjadi Nabi adalah Abdullah. Ia mempunyai nama lain iaitu Ath-Thayyib dan Ath-Thahir. Ibu yang melahirkan mereka semua adalah Khadijah Binti Khuwailid. (Imam Ibnu Jauzi, terj. Mahfud Hidayat, Abdul Mu’iz, 2006. hlm 536)

QASIM DAN ABDULLAH

Diantara anak-anak Rasullullah, yang pertama meninggal dunia ialah Qasim , kemudian disusuli oleh Abdullah. Qasim telah meninggal dunia ketika masih berumur 2 tahun. (Imam Ibnu Jauzi, terj. Mahfud Hidayat, Abdul Mu’iz, 2006. hlm 536-537). Menurut Mujahid pula dia hidup hanya selama tujuh hari sahaja. Manakala Ibnu Faris pula berpendapat bahawa Qasim telah menjadi seorang kanak-kanak semasa kematiannya.(S.M. Madni Abbasi terj. Siti Sujinah Sarnap, Al Haqir Hamizan Hussin.1996.hlmn170-171)

ZAINAB BINTI MUHAMMAD S.A.W

Zainab adalah anak pertama Rasullullah dengan isteri pertamanya Khadijah. Ia dilahirkan 10 tahun sebelum Nabi S.A.W dilantik menjadi rasul. Iaitu ketika baginda berumur 30 tahun. Zainab berkahwin dengan sepupu sebelah ibunya, Abul ’As Bin Rabi Laqit. Zainab mempunyai 2 orang anak bersama suaminya bernama Umamah dan seorang lagi anak lelaki bernama Ali. Ada ahli sejarah menyetakan Ali meninggal ketika masih kanak-kanak, tetapi menurut sumber lain ia hidup untuk beberapa lama dan diriwayatkan turut mengambil bahagian dalam peperangan Yarmuk di mana dia telah gugur syuhada’. Anak perempuan Zainab iaitu Umamah hidup lebih lama. Nabi S.A.W amat menyanyanginya. Kedua-dua anak Zainab dipelihara oleh datuknya iaitu nabi Muhammad S.A.W

Dalam tahun ke 3 kerasulan baginda, nabi telah diperintahkan untuk berhijrah ke Madinah. Zainab tinggal bersama suaminya yang masih musyrik. Tidak lama selepas itu terjadilah peperangan Badar yang mana Abul ’As turut menyertai bersama-sama kaum msyrikin Makkah untuk menentang tentera Islam. Abul ’As ditawan oleh Abdullah bin Zubair. Bagaimanapun beliau dibebaskan dengan syarat bahawa apabila sampai ke Makkah, dia hendaklah menghantar Zainab ke Madinah.

Tidak lama Abul ‘As samapai ke Makkah, dia mengirimkan Zainab ke Madinah dengan diiringi oleh saudaranya, Kinanah. Semasa sampai di suatu tempat bernama Zi Tuwa, Kinanah dan Zainab dikejar oleh orang-orang musyrikin Mekah. Salah seorang dari mereka, Habbar bin Aswad telah memukul Zainab dengan lembing hinggadia terjatuh dari untanya. Pada ketika itu Zainab sedang hamil lalu kandungannya gugur disertai darah yang banyak. Kinanah mengeluarkan anak panah dan bersedia memanah musuh Allah itu. Orang-orang Musyrikin serta merta berhenti dari menyerang Zainab. Lalu Abu Sufyan maju ke depan sambil menyuruh Kinanah meletakkan anak panahnya dan mendengar kata-kata Abu Sufyan.

Kinanah bersetuju dengan cadangan Abu Sufyan lalu kembali ke Makkah. Setelah beberapa hari mendiamkan diri di Makkah, Kinanah menghantar Zainab dalam suasana kegelapan malam agar tidak diketahui oleh sesiapa pun. Dalam masa itu Nabi menutuskan Zaid bin Harithah untuk mengambil Zainab. Beliau bertemu Kinanah yang ketika itu sedang dalam perjalanan di suatu tempat bernama Batnyajaj. Kemudian Kinanah mnyerahkan Zainab kepada Zaid. Meskipun telah berpisah, Abul ’As tidak dapat melupakan isteri yang sangat dicintai itu. Dia selalu menggubah syair dan memuji isterinya di dalam syair-syair ciptaannya.

Pada awal tahun 6 hijri, Abul ’As telah pergi berniaga di Syiria. Kafilah dangangan Abul ‘As telah diserang oleh tentera bermuda orang-orang Islam. Orang-orang Islam telah menawan Abul ’As dan merampas barang-barangnya dan turut dibawa ke Makkah. Di sana dia telah dilindungi oleh Zainab. Apabila Rasulullah sampai di rumah, Zainab datang menemui baginda dan meminta agar barang-barang dagangan yang di rampas dikembalikan. Semua kaum muslimin yang merampas barang-barang Abul ’As bersetuju mengembalikan semula kepadanya demi kerana menurut perintah Rasulullah . setelah menerima kembali barang-barang dagangannya, Abul ’As pulang ke Makkah, di mana dia menjelaskan semua amanah yang diberikan oleh orang-orang musyrikin dan kemudia pada suatu hari di dalam bulan muharrah tahun ke 7 hijrah Abul ’As memeluk Islam.

Zainab sangat menyanyangi bapanya dan suaminya. Kesetiannya kepada suaminya dapat dibuktikan apabila dia sanggup memberikan perlindungan kepada suaminya di Madinah di mana masa suaminya masih belum memeluk Islam. Zainab hidup lebih setahun selepas Abul ’As memeeluk Islam dan meninggal dunia dalam tahun 8 hijrah. Dia meninggal kerana kesakitan yang dialami ekoran keguguran semasa diserang oleh kaum musyrikin Makkah. .(S.M. Madni Abbasi terj. Siti Sujinah Sarnap, Al Haqir Hamizan Hussin.1996.hlmn172-178)


RUQAYYAH BINTI MUHAMMAD S.A.W

Ruqayyah dilahirkan 7 tahun sebelum kerasulan bapanya. Pada masa kelahiran Zainab, nabi berusia 30 tahun dan semasa kelahiran Ruqayyah nabi berumur 33 tahun. Ruqayyah merupakan puteri kedua nabi S.A.W. .(S.M. Madni Abbasi terj. Siti Sujinah Sarnap, Al Haqir Hamizan Hussin.1996.hlmn179). Ruqayyah telah berkahwin dengan Utbah iaitu anak kepada Abu Lahab.

Dalam satu riwayat, apabila turun surah al-Lahab, Abu Lahab dan isterinya ummu jamil telah memaksa anak mereka, Utbah supaya menceraikan Ruqayyah kerana mereka sangat benci dan marah kepada Nabi S.A.W. dan kegiatan dakwah baginda. Mereka mengancam sekiranya Utbah enggan menceraikan anak perempuan nabi, mereka berdua i akan memulaukannya. Kerana desakkan yang bertalu-talu dari kedua ibu bapanya, Utbah terpaksa menceraikan isterinya itu. .(S.M. Madni Abbasi terj. Siti Sujinah Sarnap, Al Haqir Hamizan Hussin.1996.hlmn179-180) Selepas peristiwa pengislaman Uthman, Uthman telah dikahwinkan dengan Ruqayyah di Makkah.

Dalam tahun kelima selepas Nabi diangkat menjadi rasul, Ruqayyah berhijrah ke Habsyah bersama Uthman. Diriwaykan oleh Asma binti Abu Bakar bahawa :
”Semasa Nabi SAW dan Abu Bakar bersembunyi di dalam gua, aku telah disuruh supaya menghantar makanan kepada mereka. Uthman telah meminta izin kepada Nabi untuk berhijrah ke habsyah bersama Ruqayyah. Tatkala aku mengirimkan makanan kepada mereka berdua, nabi bertanya samaada Uthman dan isterinya telah pergi. Aku menjawab dengan mengiyakan. Lalu nabi SAW berkata kepada ayahku bahawa selepas Lut dan Ibrahim a.s , Uthman merupakan orang yang pertama bersama isterinya yang berhijrah kerana menyelamatkan diri dari tekanan kaum musyrikin”

Semasa di Habsyah , Ruqayyah telah melahirkan anak lelali bernama Abdullah. dengan kelahiran anak ini, Uthman mendapat kunniyat iaitu Abu Abdullah. sebelum itu, semasa hijrahnya yang pertama ke Habsyah, Ruqayyah mengalami keguguran. Semasa berusia enam tahun, Abdullah telah diserang oleh seekor ayam jantan dengan paruhnya. Tikaman paruh yang tajam itu terkena pada matanya.

Akhirnya muka kanak-kanak itu menjaddi bengkak dan tubuhnya terkena racun yang akhirnya membawa kepada kematiannya pada jamadil Awal dalam tahun 4 Hijrah. Nabi sendiri mengimami solat jenazah sementara Uthman pula menurunkan jenazah anaknya dalam liang lahad. Selepas anak ini, ruqayyah tidak mempunyai anak lagi.

Sessampainya di Madinah pada tahun 2 hijrah, Ruqayyah diserang penyakit cacar. Beliau mengalami sakit itu selama beberapa lama. Pada ketika itu, berlakulah peperangan Badar. Nabi SAW pergi ke medan pertempuran dan meninggalkan Uthman yang diarahkan supaya menjada isterinya yang sedang sakit itu. Kemudian, dalam bulan Ramadhan, setelah 1 tahun 7 bulan nabi berhijrah ke Madinah, Ruqayyah menghembuskan nafasnya yang terakhir.tatkala jenazahnya telah selesai dikebumikan, Zaid bin Harithah sampai ke Madinah dengan membawa berita kemenangan umat Islam dalam peperangan Badar. .(S.M. Madni Abbasi terj. Siti Sujinah Sarnap, Al Haqir Hamizan Hussin.1996.hlmn179-186)


UMMU KALTHUM BINTI MUHAMMAD SAW

Ummu Kalthum ialah anak perempuan ketiga Rasulullah dengan isterinya Khadijah. Selapas kematian Ruqayyah, nabi telah mengahwinkan Ummu Kalthum kepada Uthman sebagai ganti kakaknya yang telah meninggal dunia dan sebagai mengubati luka di hati Uthman. Oleh kerana itu Uthman digelar ”Zun Nurain” kerana berkahwin dengan 2 orang puteri Rasullullah.

Nabi pada awalnya telah mengahwinkan Ruqayyah dengan Utbah , anak Abu Lahab dan Ummu Kalthum pula dengan anak kedua Abu Lahab Utaibah. Perkahwinan itu dibuat sebelum Nabi SAW diangkat menjadi rasul. Tetapi apabila Rasullullah menyebarkan dakwah secara terang-terangan. Dan surah al-Lahab diturunkan kepadanya, Abu Lahab memanggil kedua-dua anak meraka itu dan menyuruh mereka menceraikan isteri-isteri mereka.

Ummu Kalthum tidak mempunya anak. Beliau menetap di Madinah hingga pada hari-hari terakhir dalah hidupnya. Selepas 5 tahun perkahwinannya dengan uthman, dia meninggal dunia dalam bulan sya’ban tahun hijrah. Anas bin Malik meriwayatkan bahawa Nabi SAW sangat dukacita dengan kematian Ummu Kalthum. Baginda duduk di sisi kubur Ummu Kalthum sambil airmatanya mengalir jatuh ke pipi baginda. .(
S.M. Madni Abbasi terj. Siti Sujinah Sarnap, Al Haqir Hamizan Hussin.1996.hlmn187-190)


FATIMAH BINTI MUHAMMAD SAW

Fatimah dilahirkan lima tahun sebelum kerasulan nabi Muhammad SAW. Tahun itu merupakan tahun kebaikan di mana kaum Quraisy sibuk membina semula Kaabah. Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Fatimah dilahirkan tatkala Nabi SAW berusia 35 tahun dan Kaabah sedang dibaiki semula. Disebut dalam kitab Isabah bahawa beliau berumur 5 tahun lebih tua dari Aisyah.

Beliau merupakan anak bongsu Nabi SAW. Beliau merupakan empat orang perempuan pilihan Allah. Rasullullah SAW bersabda :
”Dikalangan lelaki ramai yang baik, tetapi di kalangan wanita pula hanya empat iaitu Asiah isteri Firaun, Maryam binti Imran, Khadijah binti Khuwailid dan Fatimah binti Muhammad SAW”

Beliau merupakan ketua segala wanita di dunia dan penghulu wania di syurga. Gelaran Tahirah, Mutahirah Zakiah, Raziah, Marziah dan Batul. Al- Hafiz Ibnu Hajar berkata bahawa beliau dinamakan Fatimah kerana Allah akan melindunginya dan para sahabatnya dari api neraka jahannam.

Sejak kecil lagi Fatimah merupakan seorang yang tenang, lemah lembut dan serius. Saudara-saudara perempuannya yang lain selalu mengambil bahagian dalam permainan tetapi beliau tidak mengikuti mereka. Beliau tidak suka keluar dari rumah tanpa urusan yang mustahak dan kerap menyendiri serta suka duduk di samping ibunya. Nabi SAW menghargai keserdehanaannya dan tidak mempedulikan urusan dunia dan oleh kerana itu beliaau dipanggil Batul. Oleh kerana beliau menyerupai ayahnya dari segi bentuk paras ruapa dan peribadinya, beliau dipanggil Zakiah dan Raziah.

Apabila Rasullullah SAW berhijrah ke Madinah, Fatimah masih lagi belum berkahwin lagi. Beberapa orang telah cuba meminangnya. Pertama Abu Bakar tetapi nabi menyuruhnya supaya menunggu perintah dari langit. Abu Bakar membincangkan masalah ini dengan Umar dan menyuruh Umar meminang Fatimah. Namun, Nabi memberikan jawapan yang serupa sahaja. Kemudian para sahabat mencadangkan Ali mengemukakan pinangan terhadap Fatimah. Ali merasakan keberatan kerana melihat pinangan sahabat yang lebih utama iaitu Abu Bakar dan Umar ditolak oleh baginda. Beliau merasa yakin bahawa beliau tidak akan berpeluang mengahwini anak perempuan Nabi SAW. tetapi para sahabat mendesak agar beliau mencuba nasib.

Lalu Ali memberanikan diri meminang Fatimah dari Nabi SAW. Baginda menerima pinangan tersebut. Baginda menerima pinangan tersebut. Baginda juga membincangkan dengan Fatimah dengan memberitahu bahawa Ali ingin berkahwin dengannya. Fatimah hanya mendiamkan diri sahaja. Diamnya itu dianggap setuju oleh nabi SAW. tidak lama kemudian, Fatimah berkahwin dengan Ali dalam bulan Muharam tahun 2 hijrah iaitu empat bulan sesudah perkahwinan nabi SAW berkahwin dengan Aisyah.

Fatimah mempunyai dua orang anak lelaki dan dua anak perempuan yang dinamakan Hasan, Husin, Ummu Kalthum dan Zainab hasil perkahwinan dengan Ali. Nabi SAW sangat menyanyagi cucu-cucu baginda itu. Fatimah telah mendapat penghormatan iaitu penerusan generasi bapanya melalui Ali.

Fatimah bukan sahaja sangat menyerupai ayahnya dari segi paras rupa, tetapi beliau juga mirip kepada ayahnya dalam tingkah laku dan perbuatan. Apabila beliau menziarahi ayahnya, nabi akan berdiri untuk mengucapkan selamat datang, mencium dahinya dan mendudukkannya disisi baginda. Menurut Bukhari, Nabi SAW bersabda :
”Fatimah adalah sebahagian dari diriku, barangsiapa menyakitinya maka ia menyakitiku”

Fatimah merupakan wanita soleh dan bertaqwa. Beliau telah menghabiskan seluruh hidupnya dalam kemiskinan dan serba kekurangan duniawi. Mereka suami isteri hidup dalam keadaan kesulitan. Di sebalik kesusahan yang dilaluinya, Fatimah merupakan contoh kesabaran dan ketaqwaan terhadap Allah. Beliau sentiasa beristiqamah dengan kebenaran dan kesabaran. Tiada seorang wanita yang dapat menandingi peribadi dab kehidupannya. Beliau melakukan kerja-kerja rumah sendiri. Beliau menggiling gandum hingga tangannya yang halus dan lembut itu menjadi kasar. Beliau mengangkat air dalam bekas dari kulit binatang setiap hari sehingga bahu dan pinggangnya tumbuh bintik-bintik keras.

Nabi SAW meninggal dunia ketika Fatimah berusia 29 tahun. Aisyah berkata bahawa sebelum baginda wafat, Fatimah datang untuk menziarahi baginda. Cara ia berjalan benar-benar menyerupai ayahnya. Nabi SAW menegur Fatimah :
”Selamat datang wahai Fatimah”
Kemudian didudukkanya Fatimah disampingnya. Kemudian, baginda membisikkan sesuatu ke telinga Fatimah. Lalu menangis. Baginda berbisik lagi ke telinga Fatimah yang membuatkan beliau tertawa. Aisyah r.a berkata bahawa beliau hairan melihat Fatimah lalu tertawa. Beliau mengajukan pertanyaannya kepada Fatimah, namun Fatimah enggan menjawab. Aisyah bertanya lagi, lalu Fatimah menjawab :

”Biasanya malaikat Jibril a.s membacakan al-Quran hanya sekali dalam setahun, tetapi tahun ini ia telah membacakan sebanyak dua kali. Rasulullah SAW menyedari bahawa kematiannya sudah hampir. Di antara ahli Bait, akulah yang terlebih dahulu mengikutinya. Ini membuat aku menangis. Kemudian, nabi SAW bertanya kepadaku apakah aku tidak suka menjadi penghulu wanita di syurga. Ini membuat aku tertawa.”

Ketika nabi SAW sedang menghadapi kesakitan maut, Fatimah merasa sangat kasihan melihat keadaan bapanya itu lalu berkata :
”Aku tidak sampai hati melihat keadaan ayahku”
Nabi SAW menjawab :
”Ayahmu tidak akan merasa sakit lagi selepas hari ini ”

Selepas kewafatan Rasulullah, hanya Fatimah sahajalah anak baginda yang masih hidup. Kewafatan baginda telah menyebabkan Fatimah dilanda kesedihan yang teramat sangat. Beliau selalu menangis kerana kehilangan ayah kesayangannya itu. Beliau hanya hidup selepas enam bulan sahaja selepas kewafatan ayahnya.

Seperti saudara perempuannya yang lain, Fatimah juga meninggal dunia dalam usia yang masih muda. Pelbagai pendapat yang menyatakan bilakan Fatimah meninggal dunia. Tetapi mengikut riwayat yang sahih, beliau meninggal dunia 6 bulan selepas kewafatan Rasulullah SAW. ketika berusia 29 tahun dalam bulan Ramadhan tahun 11 hijrah. Dengan demikian benarlah ucapan nabi SAW bahawa Fatimah adalah orang pertama sekali dalam keluarga baginda yang mengikutinya.

Tidak diketahui apakah punca yang menyebabkan penyakitnya. Diriwayatkan bahawa beliau meninggal dunia kerana diserang sakit biasa. Ummu Salamah berkata bahawa Fatimah menghembuskan nafasnya yang terakhir, pada masa itu Ali tiada di rumah. Beliau meminta air untuk mandi dan pakaian yang sesuai. Selepas mandi belai memakai pakaian itu. Beliau meminta supaya tempat tidurnya disediakan. Lalu baring dengan menghadap ke kiblat. Kemudian beliau memberitahu Ummu Salamah bahawa kematiannya sudah hampir. Oleh kerana beliau telah mandi, maka beliau memintakan agar beliau tidak dimandikan lagi sesudah mati nanti, dan tubuhnya pula haruslah diselubungi kain kafan. Tidak lama selepas itu, beliau meninggal dunia. Apabila ali sampai ke rumah, Ummu Salamah menceritakan apa yang telah terjadi. Lalu Fatimah dikebumikan menurut wasiatnya. .(S.M. Madni Abbasi terj. Siti Sujinah Sarnap, Al Haqir Hamizan Hussin.1996.hlmn191-206)


PERSELISIHAN FAHAM DAN SALING CEMBURU ANTARA ISTERI-ISTERI NABI

Sifat semulajadi wanita mudah terikut-ikut dengan perasaan sensetif dan cemburu. Mereka selalu terpengaruh dengan pendirian atau satu-satu peristiwa yang dihadapi. Isteri-isteri nabi SAW juga termasuk ke dalam golongan wanita sama seperti manusia-manusia lain. Mempunyai emosi dan daya sensitiviti mereka sendiri. Secara tabiinya akan berlaku di kalangan mereka perselisihan dan salah faham kecil. Secara tabiinya jugalah Rasulullah akan bertindak sebagai pendamai dan guru sehingga perselisihan yang berlaku dapat diselesaikan. Dengan baik. Dengan itu jiwa-jiwa mereka terdidik. Mereka pula menjadi ikutan kepada wanita-wanita lain dan model kepada para isteri dan ibu-ibu orang lain.

Timirzi meriwayatkan, sampai berita kepada Sifiyah yang Aisyah dan Hafsah mengatakan : kami lebih mulia di sisi Rasulullah berbanding beliau, lalu Sufiah menceritakan hal itu kepada nabi SAW. nabi bersabda : kenapa andan tidak menyatakan : bagaimana anda berdua boleh menjadi mulia daripada saya, sedangkan suami saya Muhammad, ayah saya Harun dan bapa saudara saya Musa. .( Prof Dr. Ibrahim Sya’wat dan Dr Abdullah Nasih Ulwan. Terj Ustaz Basri bin Ibrahim al-Hassani al-Azhari. 2004. hlmn 126-127)

Sebagaimana yang diketahui Khadijah binti Khuwailid r.a adalah isteri Rasulullah SAW yang pertama. Baginda menghabiskan zaman mudanya bersama dengan Khadijah. Apabila Khadijah RA meninggal dunia, nabi mwngingatinya sepanjang hayatnya, malah baginda memberi penghormatan kepada rakan-rakan dan kenalan Khadijah pada masa hidupnya.

Oleh kerana itulah Ibn Abd al-Bar dan al-Dawlabi meriwayatkan Asilla r.a pernah merasa cemburu terhadap Khadijah r.a setiap kali Rasulullah SAW menyebut tentang Khadijah di hadapan beliau. Suatu kali Aisyah berkata kepada Rasulullah SAW : bukankah Khadijah itu hanya seorang perempuan tua yang telah digantikan oleh Allah dengan perempuan yang lebih baik darinya?

Mendengar kata-kata tersebut Rasulullah SAW naik radang seraya bersabda : Demi Allah sesungguhnya Allah belum menggantikan untukku perempuan yang lebih baik daripada Khadijah. Beliau beriman kepadaku di saat semua orang pada masa itu menolak risalahku. Beliau mempercayaiku di saat orang ramai mendustakan aku. Beliau juga membantu perjuanganku dengan segala harta bendanya, di saat orang ramai tidak sanggup menghulurkan harta bendanya untuk Islam dan Allah SWT juga telah menganugerahkan kepadaku anak-anak melalui beliau, sedangkan isteri-isteri yang lain tidak dikurniakan zuriat.

Ujar Aisyah seraya berkata : saya berkata kepada diri saya : saya tidak akan menyebut lagi perkara buruk terhadap Khadijah selepas itu buat selama-lamanya.

Al-syeikhain meriwayatkan daripada Aisyah katanya : saya tidak begitu cemburu terhadap isteri-isteri nabi yang lain sebagaimana cemburu saya terhadap Khadijah. Saya tidak pernah melihatnya tetapi nabi SAW selalu menyebutnya di hadapan saya. Kadang-kadang baginda menyembelih kambing kemudian memotong anggota-anggotanya lalu dibahagi-bahagikan keoada orang ramai atas nama sedekah untuk Khadijah. .( Prof Dr. Ibrahim Sya’wat dan Dr Abdullah Nasih Ulwan. Terj Ustaz Basri bin Ibrahim al-Hassani al-Azhari. 2004. hlmn 122-124)



PERJALANAN RUMAH TANGGA RASULULLAH SAW

Rumah tangga rasulullah merukan rumah tangga yang patut dijadikan contoh dan teladan kepada semua muslimin dan muslimat. Seluruh perjalanan rumah tangga baginda mempunyai kesempurnaan yang menjadi teladan. Dalam kertas kerja ini kami akan membincangkan tentang perjalanan rumah tanggan Rasulullah melalui contoh teladan sebagai seorang suami.

PEMBAHAGIAN YANG ADIL

Rasulullah berusaha membahagikan masa dikalangan isteri-isterinya secara adil. Baginda mengatur satu hari untuk setiap orang isteri. Apabila giliran seorang isteri, bagind akan bermalam di sisinya. Apabila rasulullah ingin keluar bermusafir baginda akan melakukan undian di kalangan isteri-isteri baginda. Mana-mana dikalangan mereka terkena undi tersebut, baginda akan keluar dengannya dami merialisasikan keadilan. Ketika mana baginda menunaikan fardu haji, baginda membawa semua isterinya.

MENGHORMATI PENDAPAT ISTERI

Rasulullah menerima pandangan isteri-isteri baginda dalam perkara yang mereka tidak setuju dan baginda tidak marah kalau mereka membuat demikian, sehinggalah isteri-isteri sahabat mengikut jejak langkah mereka. Umar pernah menyatakan : saya pernah menjelaskan sesuatu perkara kepada isteri saya dan beliau menolak apa yang telah saya jelaskan itu. Saya menegur perbuatannya yang menolak apa yang telah saya nyatakan itu. Ujarnya : kenapa anada tidak membenarkan saya menolak apa yang dinyatakan oleh anda itu? Demi Allah sesungguhnya isteri-isteri nabi SAW pernah menolak apa yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW.

MEMBANTU KERJA-KERJA RUMAH

Al-Tabari dan lain-lain meriwayatkan Aisyah r.a pernah ditanya : apakah yang dilakukan oleh Rasulullah SAW ketika berada di rumah. Ujarnya : sebagaimana yang dilakukan oleh mana-mana lelaki dari kalangan anda semasa di rumahnya. Baginda membantu kerja-kerja rumah isterinya seperti memotong daging, menyapu rumah dan membantu khadam melakukan kerjanya. Dalam satu riwayat Rasulullah menampal sepatunya, menjahit pakaiannya dan melakukan kerja-kerja rumah seperti yang dilakukan oleh mana-mana lelaki dari kalnagn anda di rumahnya.

MENJAUHI DARI MEMUKUL ISTERI

Ibn Sa’ad meriwayatkan di dalam Tabaqatnya, seramai 70 orang perempuan menagadu kepada Rasulullah yang suami masing-masing memukul mereka. Rasulullah marah dengan kejadian itu dan menyatakan baginda tidak suka melihat perkara tersebut berulang lagi selepas ini. baginda bersabda ketika seorang wanita mengadu dipikul oleh suaminya : Masih ada dikalangan anda yang memukul isterinya sepertimana dia memukul hamba kemudian dipeluknya pula isterinya itu selepas itu tanpa perasaan mali.

Kalau Rasullualh SAW menolak perbuatan orang ramai memukul isteri masing-masing, baginda pula telah memberikan satu contoh teladan yang baik kepada para sahabatnya di dalam menunjukkan sifat lemah lembut kedapa para isterinya dan tidak pernah memukul isteri-isterinya itu. Ibn Sa’ad meriwayatkan daripada Aisyah r.a beliau menyatakan : Rasulullah SAW tidak pernah memukul mana-mana perempuan, khadam dan juga sesuatu dengan tangannya kecuali ketika berjihad di jalan Allah

BERSENDA GURAU DAN BERMANIS MUKA

Rasulullah SAW sentiasa tersenyum di hadapan isteri baginda, belembut dan bergurau dengan mereka. Ibn Sa’ad meriwayatkan daripada Aisyah r.a katanya : Rasulullah adalah manusia yang paling mulia dan dalam masa yang sama beliau juga seperti mana-mana lelaki dari kalangan kamu tetapi beliau seorang yang suka senyum.

Dari segi bergurau, nabi SAW selalu bergurau dengan isteri baginda ketika baginda bersendirian dengan mereka, aisyah adalah isteri yang paling mendapat tempat di hati baginda di kalangan isteri-isteri baginda selepas Khadijah. Al-Imam Ahmad meriwayatkan di dalam Musnadnya Um al-Mukminin Aisyah pernah keluar bersama Rasulullah SAW dalam salah satu perjalanan jauh baginda. Pada masa itu Aisya mempunyai tubuh yang kurus dan belum lagi gemuk.

Saya telah berlumba dengan baginda dan saya menang dalam perlumbaan tersebut. Rasulullah SAW membiarkan sehingga saya kelihatan gemuk sedikit. Suatu ketika yang lain saya keluar bersama baginda. Rasulullah SAW telah berlumba dengan saya dan baginda menang di dalam perlumbaan itu. Baginda bersabda : ini baru seri satu berbalas satu.( Prof Dr. Ibrahim Sya’wat dan Dr Abdullah Nasih Ulwan. Terj Ustaz Basri bin Ibrahim al-Hassani al-Azhari. 2004. hlmn 118-126)

KESIMPULAN

Melalui serba sedikit cerita yang telah kami lakarkan di dalam kertas kerja ini dapatlah disimpulkan bahawa Rasulullah SAW adalah contoh taulan yang telah termaktub di dalam al-Quran akan baginda sebagai contoh tauladan semua ummatnya. Melalui perkahwinan khususnya, bagaimana baginda menjalankan poligami yang adil terhadap isteri-isteri baginda serta hikmah di sebalik perkahwinan yang telah terjadi serta perjalan kehidupan rumah tangga Rasulullah memberikan banyak panduan-panduan kepada seluruh umat Islam. Bagaimana cara baginda bergaul, melayani isteri dan anak-anak dan sebagainya juga harus dijadikan iktibar bagi semua umat Islam. Inilah juga kenapa kita harus mengkaji sejarah Rasulullah kerana di situ terdapat pelbagai hikmah samaada secara tersurat ataupun tersirat yang telah ditentukan oleh Allah.

RUJUKAN

Prof Dr. Ibrahim Sya’wat dan Dr Abdullah Nasih Ulwan. Terj. Ustaz Basri bin Ibrahim al-Hassani al-Azhari. 2004. Tuduhan tidak berasas terhadap perkahwinan dan poligami Rasulullah SAW dan jawapan terhadapnya. Al-Hidayah Publishers, Kuala Lumpur

Imam Ibnul Jauzi terj. Mahfud Hidayat dan Abdul Mu’iz. 2006. Al-Wafa’- kesempurnaan peribadi Nabi Muhammad SAW.. Yakarta Timur.

S.M. Madni Abbasi terj. Siti Sujinah Sarnap, Al Haqir Hamizan Hussin.1996. Keluarga Nabi Muhammad SAW. Percetakan Zafar Sdn Bhd, Johor Baharu.




SENI LAKON

1.0 PENGENALAN


Seni merupakan suatu yang fitrah dalam kehidupan manusia. Setiap insan dijadikan mempunyai fitrah yang suka kepada seni dan hiburan. Terdapat pelbagai jenis seni lakonan yang wujud pada masa kini seperti filem, drama, teater dan sebagainya.

Kertas kerja ini akan membincangkan mengenai definisi, sejarah, hukum dan tatacara, peranan lakonan dalam dakwah, lakonan dari sudut psikologi dan contoh seni lakonan pada zaman ini.


2.0 DEFINISI LAKONAN

Menurut Kamus Dewan edisi keempat mendefinisikan seni sebagai halus (kecil,elok), tipis dan halus. Seni juga diertikan sebagai karya seperti sajak, lukisan, muzik, dan lain-lain yang dicipta dengan bakat hasil daripada sesuatu ciptaan.

Kesenian pula diertikan sebagai perihal seni yang berkaitan dengan seni, keindahan atau kehalusan.

Di Malaysia, Indonesia, dan Thailand terdapat satu istilah kesenian yang di kongsi bersama tetapi membawa maksud yang berbeza. Istilah itu ialah "lakon". Di Malaysia dan Indonesia "lakon" membawa maksud cerita yang dipentaskan. Di Thailand pula istilah yang sama membawa maksud tarian. Secara amnya, dalam kebudayaan masyarakat rantau asia tenggara terdapat serangkaian bentuk seni yang melibatkan gerak geri atau perlakuan manusia yang ditonton oleh manusia lain. Didalam kamus dewan pula diertikan sebagai seni mengenai lakonan pentas (sandiwara).

Dalam bahasa inggeris rangkaian seni ini biasanya di sebut 'performing art' atau kadang kala 'theatre' dalam pengertian yang luas. Dalam bahasa Melayu kini teater dalam pengertian yang luas juga disebut 'seni lakon' dan dikira sebagai meliputi drama, muzik, dan tarian. (Fatimah Ali,1990: 2)

Seniman dan seniwati pula diertikan sebagai orang yang mempunyai bakat seni dan dapat mencipta hasil seni serta dapat memperagakan hasil seni itu, seperti pelukis, penyair, penyanyi, dan sebagainya. Juga diertikan sebagai bintang filem (lelaki dan wanita) yang telah lama melibatkan diri dalam perfileman dan telah mencapai tahap tertentu.

3.0 SEJARAH KEMUNCULAN SENI LAKON DI NEGARA ISLAM

Filem pertama kali ditemukan di barat pada peralihan abad ke-20, lalu di bawa masuk ke dunia Islam oleh keluarga kerajaan. Seperti kerajaan Uthmaniyah dan para pengimport tempatan. Pada zaman ini, filem pertama yang ditayangkan di Istana Sultan di Istanbul. Para pekerja filem Islam baru memulai penghasilan filem mereka pada 1930-an

Hingga perang dunia ke dua, jumlah penghasilan filem mereka tetap kecil. Pada tahun 1960-an, industri filem dalam dunia Islam mulai muncul, sekalipun jumlah penghasilannya masih jauh lebih kecil berbanding dengan filem yang dihasilkan oleh barat. Citra Islam dan umat Islam seringkali digambarkan negatif dalam filem barat. . (Ensiklopedia Islam untuk pelajar, 2003, hlm 49)

4.0 HUKUM SENI LAKONAN

Sesungguhnya drama sebagai hasil kesusasteraan adalah suatu kesenian. Dan apabila ia diterbitkan atau dipersembahkan jadi tontonan maka ia menjadi hiburan. Lalu sebagai suatu yang tergolong dalam kategori kesenian dan hiburan maka timbullah persoalan dari segi ugama sama ada ia diperbolehkan atau suatu yang ditegah.

Seni drama melibatkan seni penulisan dan lakonan dengan segala cabang yang menjadikannya suatu persembahan atau pertunjukan menurut medianya. Lalu ada drama pentas, drama radio, drama tv dan ada yang difilemkan.

Dengan itu ia hampir meliputi semua bidang seni dan hiburan dan melibatkan musik, nyanyian, perbauran lelaki wanita pelakon yang bukan mahram, dialog, pakaian, penampilan dan sebagainya lagi. Kesemua itu menjadikan persoalan hukum ugama sekitar bidang drama tidak sahaja menyangkut hukum-hukum mengenai cabang - cabang seni dan hiburan. Kerana itu menjadikan persoalan hukum agamanya lebih rumit.

Menurut fatwa yang dikeluarkan oleh al-Qardhawi, Perusahaan menerbit filem dan kerjaya berlakon adalah halal dan kadang-kadang berubah menjadi sunat demi perkembangan dunia penyiaran pada hari ini. Namun ianya hendaklah memenuhi beberapa syarat. (
http://syededlee.tripod.com/keunggulanislam/id30.html)
Mengikut Mesyuarat Jawatankuasa Syariah yang bersidang pada hari ini 25 R’awal, 1421 bersamaan 28 Jun 2000 buat kali ke 149 telah membuat keputusan berteater adalah harus disisi Islam. (
http://mufti.perak.gov.my/fatwa/fatwa_teater.htm)

5.0 TATACARA LAKONAN

Menurut Menurut fatwa yang dikeluarkan oleh al-Qardhawi, Penerbitan dan dunia lakonan yang harus hendaklah memenuhi beberapa syarat, antaranya:
· Filem dan lakonan tu mestilah bersih daripada pengaruh kegila-gilaan, fasik, atau yang menjejaskan aqeedah dan akhlaq serta syari'at Islam; apa jua filem dan lakonan yang mengajak masyarakat kepada dosa dan maksiat atau menjurus kepada kriminal atau keganasan dan kebatilan adalah haram.
· Lakonan dan perfileman itu tidak boleh berlaku percampuran bebas keterlaluan dan persentuhan antara lelaki dan wanita serta pendedahan aurat wanita dan lelaki, ini untuk menjaga fitnah dan syuhbah.
· Ia bertujuan kepentingan kesedaran kepada masyarakat (ada unsur pengajaran, iktibar dan keagamaan).
Jika ia memenuhi syarat-syarat minima itu, maka ia adalah harus dan halal (
http://syededlee.tripod.com/keunggulanislam/id30.html)

Menurut fatwa yang dikeluarkan oleh kerajaan negeri Perak pula, hendaklah teater itu menepatu syarat-syarat
Hendaklah teater itu bersih daripada segala macam hal yang lucah dan yang haram dan yang bertentangan dengan aqidah Islamiah, Syariatnya dan adab sosialnya.
Adapun dialog-dialog atau plot cerita yang membangkitkan hawa nafsu ataupun yang mendorong kepada perbuatan dosa yang menghasut perbuatan jenayah atau yang menggalakkan penyelewengan hidup atau yang menyebarkan aqidah yang salah dan sebagainya dari hal-hal yang diketahui ramai maka semuanya adalah haram hukumnya samada berteater atau menontonnya.
Persembahan teater itu hendaklah tiada pendedahan aurat atau pergaulan bebas lelaki dan perempuan samada pelakonnya atau penontonnya.
· Persembahan ini hendaklah tidak melalaikan daripada melaksanakan kewajipan agama dan kewajipan dunia. (
http://mufti.perak.gov.my/fatwa/fatwa_teater.htm)

6.0 PERANAN SENI LAKON DALAM MASYARAKAT

Sesungguhnya seni lakon boleh mendatangkan faedah yang banyak kepada manusia kerana ia mempunyai pengaruh yang tinggi dan kedan yang mendalam kepada masyarakat. Seni lakon boleh di manfaantkan mengikut kehendak mereka menjayakannya. Pelbagai faedah boleh di dapati sekiranya itu dijadikan matlamat kepada mereka yang terlibat dengan sesuatu bentuk seni lakon yang di hasilkan. Antara peranan dan matlamat yang boleh didapati ialah
· Pengkisahan sejarah dengan penghayatan yang tinggi kerana dipersembahkan seolah-olah sedang berlaku
· Perantaraan untuk memberikan ketenangan yang lebih jelas
· Salah satu bentuk rekreasi bagi melapangkan pemikiran dan menghiburkan untuk mengembalikan kecerdasan minda dan emosi
· Menganalisis masalah masyarakat dan mencari penyelesaian
· Membina kemampuan penonton untuk memberi kritikan dan pandangan.
· Menimbulkan kesedaran dalam diri penonton
· Perantaraan pendidikan khususnya di sekolah-sekolah
· Membantu perubahan sosial yang positif
· Menjelaskan balasan baik bagi kebaikan dan balasan buruk bagi setiap keburukan (Suhaina Haji Mat Ludin, 2006:35)

7.0 Seni Lakon: Suatu Pendekatan Psikologi Berunsur Dakwah

Banyak perkara yang tidak dapat disampaikan dengan saluran lain tetapi berjaya disampaikan melalui seni lakon. Sebagai contohnya, kesedaran masyarakat untuk meningkatkan ekonomi, pendidikan dan sebagainya termasuklah mesej yang berunsur dakwah dapat dilahirkan dalam drama.

Abd. Rahim Anbar dalam bukunya al-Masrahiah Baina al-Nazariah wa al-tatbiq menyatakan bahawa drama lebih hampir dengan kehidupan kerana drama menceritakan kehidupan dari semua bentuk seni samada yang dibaca, didengar dan dilihat. Drama mempunyai nilai estetika, bukan sahaja mempunyai nilai hiburan tetapi juga nilai pendidikan. Kesemua cerita-cerita atau kisah-kisah ini dilakonkan semula dan mempunyai kesan yang mendalam kepada penonton.

Begitu juga pengajaran-pengajaran dalam Al-Quran yang berbentuk kisah atau cerita yang mempunyai matlamat untuk menerapkan pengajarannya dengan lebih berkesan. Rasyid Reda menyatakan bahawa kisah dalam Al-Quran dapat mengerakkan pemikiran dan jiwa untuk mengambil iktibar daripadanya.

Kisah yang dibentangkan dalam Al-Quran ialah ‘Kalam Allah’ yang mengandungi peristiwa realiti masa lalu yang mengandungi petunjuk kepada kebenaran dan agama. Kisah dalam al-Quran dipenuhi dengan pengajaran dan nasihat. Ahmad Ghalwasy umpamanya menerangkan bagaimana kisah dalam Al-Quran berfungsi sebagai wasilah atau media dakwah.

1. Menanamkan motivasi ke dalam jiwa pendakwah. Kisah benar tentang peristiwa lalu bagaimana para Rasul sebelum ini berdakwah dengan tabah akan menjadi contoh kepada pendakwah. Semangat mereka untuk terus menjalankan dakwah semakin meningkat, cabaran yang dihadapi dianggap kecil berbanding cabaran yang telah dihadapi oleh para Rasul.

2. Menerangkan asas dakwah Islam ialah akidah yang benar iaitu keimanan kepada Allah, Rasul-Rasul, Malaikat, Kitab-kitab dan Hari Akhirat.


3. Menjelaskan kedudukan golongan sasaran. Kisah dalam Al-Quran menjelaskan bagaimana ragam golongan sasaran. Mereka sering memberi tentangan terhadap dakwah yang disampaikan.

4. Kepercayaan yang diwarisi dari nenek moyang menjadi penghalang dakwah. Al-Quran menerangkan kedegilan kaum kafir kerana mereka berpegang kepada adat.


Kita semua sedia maklum bahawa seni lakon bukanlah perkara yang baru dalam masyarakat kita. Perkembangan seni lakon juga turut berkembang sejajar dengan sejarah perkembangan Islam. Usaha untuk menerapkan dakwah seni lakon telah pun dilakukan lebih awal. Sejarah telah membuktikan wujudnya usaha tersebut dari sejak zaman dahulu lagi. (Suhaina Haji Mat Ludin, 2006:36)

8.0 MASYARAKAT MEMERLUKAN DRAMA BERUNSUR DAKWAH

Hiburan tidak dapat dipisahkan daripada kehidupan. Drama adalah satu bentuk hiburan dan hidup akan menjadi hambar tanpa hiburan. Begitu juga dengan dakwah tanpa hiburan, bermakna ia gagal mencapai matlamat. Paparan imej dengan acuan kebaratan dan gaya hidup yang mementingkan kebendaan adalah antara elemen yang mendasari kebanyakan penerbitan karya-karya filem dan drama Melayu masa kini.

Apabila membicarakan tentang karya berunsur dakwah, tidak semestinya memaparkan sebuah filem dan drama yang menonjolkan bicara agama semata-mata. Perkara asas yang perlu diberi penekanan ialah unsur kemelayuan dan nilai keagamaan dalam karya tersebut.

Drama tradisional wayang kulit Wali Songo di Kepulauan Jawa pula menggunakan wayang kulit untuk berdakwah kerana ia merupakan media yang paling popular dan diminati oleh segenap lapisan masyarakat. Ia bukan hanya digunakan oleh keturunan Jawa tetapi beberapa buah Negara Arab termasuk Maghribi, Tunisia dan Syria. ( Suhaina Haji Mat Ludin, 2006: 38)


9.0 BEBERAPA CONTOH DAKWAH MELALUI LAKONAN

Banyak drama Melayu yang berjaya membawa atau mengetengahkan nilai-nilai sikap, pemikiran dan perwatakan Melayu telah dihasilkan.
Contohnya?Opah (Malaysia RTM, tahun 80an) dan Drama Hikmah (Indonesia , terkini). Drama Opah bertemakan kehidupan kekeluargaan orang Melayu kampong yang terdiri dari tiga generasi.

Generasi nenek, anaknya dan cucunya. Ia diolah dengan mengetengahkan opah (dialek Melayu Perak bagi nenek) ditengah pergolakan dan suka duka keluarganya.Wataknya diserlahkan menerusi falsafah dan kebijaksanaannya. Interaksi tiga generasi dalam jalan ceritanya memperlihatkan nilai-nilai Melayu - sikap, pemikiran dan perwatakan yang kental dengan pegangan budaya Melayu yang Islami.

Drama Hikmah juga bertemakan kehidupan keluarga. Bezanya ia memaparkan keluarga kaya dalam masyarakat kota di Jakarta. Penerbitan drama itu mengambil sempena siaran dalam bulan Ramadhan lalu jalan ceritanya dijalin-olah dengan berlatar-belakangkan?ibadat puasa dan amalan-amalan keugamaan lainnya. Suka duka yang ditempuh oleh watak-watak pendukung drama itu dalam kehidupan biasa mereka turut mengajak penonton beremosi sedih, riang, benci, sayang, sesal, insaf dan lainnya.

Di akhir setiap siri siarannya penonton diajak meyakini betapa indah dan manisnya iman kepada Allah Subhanahu Wataala. Tentu sahaja drama yang diperkirakan sangat ramai peminat dan penontonnya itu telah berjaya membawakan nilai murni dan kebaikan yang bersendikan sikap, pemikiran dan perwatakan Islami yang mendasari nilai budaya Melayu. (
http://religious-affairs.gov.bn/index.php?ch=bm_bersama_timbmenteri&pg=bm_timbmenteri_ucapan&ac=212&lang=en)

Pada tahun 1956, P.Ramlee telah mengarahkan filemnya iaitu Semerah Padi. Filem ini penuh dengan unsur budaya dan agama. Di dalam cerita ini hukum-hukum hudud di jalankan sepenuhnya di tempat tersebut. Di dalam cerita tersebut . (Ensiklopedia Islam untuk pelajar, 2003, hlm 49)

Filem syukur 21 pula dapat dijadikan contoh kepada pengarah-pengarah filem yang lain bagi menghasilkan filem yang berunsur islam. Calan cerita yang menarik dan pelaksanaan yang betul dapat di tonjolkan dalam filem ini.


10.0 KESIMPULAN

Menerusi kertas kerja dapatlah dijelaskan serba sedikit tentang kesenian dalam islam dari segi keperluan seni lakon, peranan seni lakon dan sebagainya. Melalui kertas kerja ini juga kita dapat menerangkan hukum seni lakonan ini dan seharusnya dipatuhi berdasarkan tatacara-tatacara yang telah di gariskan. Mungkin pada hari ini artis-artis negara ini mempunyai salah anggap tentang hukum-hukum islam dan pelaksaannya. Kita seharusnya menerangkan kepada mereka pelaksanaan yang sebenarnya.


11.0 RUJUKAN


Suhaina Hj Mat Ludin, Razaleigh Muhamat @ Kawangit & Anisah Bahyah. 2006.
Seni membentuk nilai murni. Prosiding Seminar Serantau Dakwah Dan
Kesenian 2006. Selangor

Yayasan Dakwah Islamiah. 2003. Ensiklopedia Islam untuk Pelajar. Kuala Lumpur

http://syededlee.tripod.com/keunggulanislam/id30.html

http://mufti.perak.gov.my/fatwa/fatwa_teater.htm

(
http://religious-affairs.gov.bn/index.php?ch=bm_bersama_timbmenteri&pg=bm_timbmenteri_ucapan&ac=212&lang=en


NADWAH ILMIAH SYEIKH ABDULLAH AL-GHADAMISI AL MAGHRINI 2



Satu Nadwah Ilmiah yang bertajuk "SHEIKH ABDULLAH AL-GHADAMISI AL-MAGHRIBI" kali ke dua telah dijalankan pada 5 Ogos di Palace of The Golden Horses yang di jayakan oleh Jabatan Pengajian Dakwah dan kepimpinan, Universiti Kebangsaan Malaysia dengan kerjasama World Islamic Call Society. seminar sehari ini telah memberikan banyak perkongsian ilmu diantara pembentang kertas kerja dan para peserta.

Di antara kertas kerja yang dibentangkan ialah


  1. مقالات الشيخ عبد الله الغدامسي في صحيفتي صحابت و سودارا : دراسة تحليلية

  2. دور العلماء المسلمين في وسائل الإعلام : الشيخ الله الغدامسي انموذجا

  3. Pendekatan Pembaharuan Dakwah

  4. Syeikh Abdullah al-Ghadamisi : Sumbangannya dalam Mendokong Sunnah dan Memerangi Bidaah di Tanah Melayu Menerusi Akhbar Saudara

  5. Sumbangan al-Ghadamisi Mengikut Akhbar Saudara

  6. Peranan al-Ghadamisi al-Maghribi dalam Perkembangan Dakwah di Malaysia

  7. Eksplorasi Dakwah : Antara Pengalaman Sheikh Abdullah al-Ghadamisi dan Keperluan dalam Konteks Dakwah semasa

  8. Pendekatan Sheikh Abdullah al-Ghadamisi dalam Pembangunan Islam di Malaysia

  9. Talfiq: Pengalaman Dakwah Sheikh abdullah al-Ghadamisi al-Maghribi

  10. FIlem Cakera Melayu Sebagai Wahana Dakwah Di Malaysia Kajian Filem-filem Arahan Pengarah-pengarah Filem Muda Selepas Tahun 2000

  11. Pendidikan Melalui Media sebagai Wadah Hubungan Etnik : Secara Psikologi dari Kaca Mata Pendidik

  12. Syeikh Abdullah al-Ghadamisi al-Maghribi : Sumbangan dalam Bidang Pendidikan dan Gerakan Islah

Nadwah ini banyak memberikan ilmu kepada peserta kerana ramai juga tidak mengenali Syeikh Abdullah al-Ghadamisi ini kerana mungkin namanya tak banyak di ukirkan di buku-buku sejarah dan segala sumbangan beliau harus diambil iktibar terutamanya dalam menjalankan misi dakwah masa kini.


Terimakasih diucapkan kepada semua yang telah menjayakan nadwah ini terutama kepada semua kakitangan Jabatan Dakwah dan Kepimpinan, World Islamic Call Society, barisan exco Jabatan Pengajian Dakwan dan Kepimpinan (JAKMA) dan semua yang menjayakan majlis ini. insyaAllah usaha ini akan di balas oleh Allah. wallahu wa'lam

Photobucket

ya taibah

MY ART N DESIGN

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket